To skritt fram og ett tilbake – del 3

Produktutvikling er spennende! Ofte kommer man dit man forventer til slutt. Men ikke alltid. Min konklusjon etter ”Kickoff 2017” som var en testpilot for et nytt tjenestetilbud i Hjerteblad, ble ikke den jeg hadde forventet da jeg startet denne produktutviklingsprosessen.

De herlige konferansedeltakerne var i alle fall 100% tilstede!
Utgangspunkt for produktutviklingen:

For å styrke produktporteføljen og dermed gi Hjerteblad flere bein å stå på, bestemte jeg meg i vinter for å også tilby firmaturer, event og kurs i ytre strøk.
Dvs. at Hjerteblad skal kunne tilby alt fra tilrettelegging av reise, opphold, faglig innhold og opplevelse langs Fjordkysten til bedriftsmarkedet i Norge.

Med dette nye produktkonseptet i smien, valgte jeg å først teste ut et opplegg rettet mot det lokale markedet i ytre strøk. Her kjenner mange næringslivsaktører til meg og mitt firma Hjerteblad Bedriftsutvikling (samt reklamebyrået BAUTA som også var medarrangør), og jeg tenkte at det dermed ville være enklere å få legitimitet og oppmerksomhet rundt tilbudet.

Og jeg tenkte at det burde være stor interesse i lokalmarkedet for en samling i Løvli med faglig påfyll i kombinasjon med opplevelse og nettverksbygging.

De to foregående blogginnleggene i denne triologien viser at der tok jeg altså skammelig feil…

Her leser du del 1 av denne triologien.
Her leser du del 2 av denne triologien.

Varm suppe og varm stemning rundt lunsjbordet denne vakre vinterlørdagen i Løvli i Hyllestad kommune.
Oppsummering av mine erfaringer etter ”Kickoff 2017”:

Å samle enkeltvis med aktører er en svært ressurskrevende oppgave.
• Det skal jeg ikke gjøre igjen. Her måtte jeg drive aktivt utgående salg, en oppgave som jeg ikke trives med, og som var svært tidkrevende. (Jeg er kanskje litt bortskjemt med at kundene kommer til meg “av seg selv” i min rolle som forretningsrådgiver i Hjerteblad).

Planlegg for at alt som kan gå galt, går galt!
• Ha backup-ressurser internt, lag klare avbestillingsrutiner, ta høyde for utfordrende føreforhold, forsinkelser, sykdom, utfordring med teknikken etc. (Alt som kunne gå galt, gikk virkelig galt denne dagen!)

Jeg var for ambisiøs med kursprogrammet.
• Jeg hadde for stramt program, og for lite tid og rom for diskusjoner og dialog.
• Jeg hadde ikke nok kontroll over leveransen til enkelte av mine samarbeidspartnere. (Jeg hadde ikke erfart produktet/tjenesten deres før, og dialog i forkant hadde kanskje ikke vært god nok.).

Mitt høysensitive sinn er ikke et ideelt utgangspunkt for en rolle som kursholder.
• Det visste jeg jo fra før, og dette er ikke noe som jeg skal la stoppe meg. Men jeg er ekstra sårbar om jeg føler at jeg ikke innfrir de forventninger folk har til meg.
• Jeg takler dårlig å miste kontroll og ikke levere et produkt som er i henhold til de høye krav jeg setter til meg selv.

Det er sannsynligvis ikke betalingsvilje nok i markedet til et slikt omfattende event.
• Dette arrangementet lå langt under markedspris, der alle leverandører var med å bidro for at introduksjons-eventet skulle kunne tilbys til en ekstra gunstig pris. Når selv et så bra tilbud var vanskelig å fylle opp, tørr jeg ikke tenke på hva som ville vært tilfelle om eventet hadde vært priset til normal markedspris…

Det er enormt mye arbeid med å utvikle et kurs og å lage godt presentasjonsmateriell.
• Også dette har jeg jo erfart fra før… Men det er likevel enda mye mer arbeid enn hva jeg husker, og hva jeg klarer å se for meg fra gang til gang.

Det er en god grunn til at det finnes eventbyrå som fokuserer kun på å lage event 😉
• Det er mye mer arbeid med å planlegge, selge, markedsføre, koordinere og gjennomføre et event enn hva man ser for seg på forhånd.

Det er vanskelig å tjene penger på et slikt produkt.
• Med manglende betalingsvilje og lav kapasitet (som er tilfelle i ytre strøk) vil det være svært utfordrende å få god nok inntjening. Spesielt om jeg skal selge inn til mange enkeltaktører og dessuten ha flere kursholdere med meg. Innsats og ressursbruk samsvarer rett og slett ikke med inntjening.

Konsentrasjon, latter og lek i naturbasert læringsarena – her erfarte vi verdien av Kommunikasjon.
Konklusjonen ble:

Flere av punktene over kan jeg selv påvirke. Jeg kan både forbedre og effektivisere planlegging og gjennomføring. Men det er jo ingen vits i at jeg skal nedlegge masse tid og ressurser med å gjøre noe som jeg ikke trives med, og/eller som andre gjør bedre enn meg!

Om Hjerteblad skal tilby noe slikt igjen, må det i så tilfelle være til én aktør, dvs. ett firma som fyller opp alle plassene. Én kontaktperson og én faktura.

Og det kan jeg jo gjøre. Nå har jeg erfaringen, og ikke minst de nydelige bildene fra min dyktige samarbeidspartner Mossestad FotoDesign. Dvs. at nå har jeg et godt utgangspunkt for å kunne lage en lekker presentasjon og effektivt salgmateriale for et slikt konsept, og ikke minst å kunne gjennomføre det uten alle “nybegynnerfeilene”.

Så får tiden vise om jeg faktisk går løs på den oppgaven. Det er i alle fall ikke første prio nå. Til dess ser jeg for mye ugjort forretningsutvikling som jeg har lyst til å bidra med i ytre strøk først 😉

Så denne gang ble det bare halvveis som tenkt med den produktutviklingen…! To skritt fram og ett tilbake altså.

Lav skuldre, godt humør og uforglemmelig opplevelse med ølsmaking og gode historier i gapahuken etter endt faglig kursprogram.
Men det ble tross alt en fantastisk positiv og givende Kickoff i Løvli!

Alle var enige om at slike samlinger og møteplasser er gull verdt og at dette vil vi har mer av.

Derfor er det gledelig at jeg kan fortelle at jeg allerede et par uker før ”Kickoff 2017” gikk av stabelen, lanserte et nytt konsept:

Temakveld, som er en møteplass hvor faglig innhold, erfaringsutveksling, nettverksbygging og det sosiale kombineres med god mat og opplevelse. Her har jeg i første omgang tatt med meg Leonards Forlaavelse i Fjaler som strategisk samarbeidspartner.

Jeg har planer om videreutvikling av dette konseptet, så jeg satser på å kunne skape flere gode møteplasser for næringslivet både i Fjaler og andre steder i ytre strøk framover.

Dette er et mindre omfattende arrangement, og den første Temakvelden ble fullbooket på kort tid, så her ser det også ut til at jeg kan ha truffet bedre på et behov i markedet.

Mitt elskede Skifjorden har fått sitt helt eget mikrobryggeri! Våre gode gründervenner og naboer spanderte ølsmaking fra det rikholdige sortimentet sitt, og det ble mange spennende entreprenøskapshistorier rundt bålet denne lørdagsettermiddagen.

Det er med andre ord bare til å følge med videre, nye ting er i støpeskjeen fra Hjerteblad sin hånd! 🙂

 
Kreativ hilsen fra
Merete

God mat, god stemning og god nettverksbygging under den tre-retters middagen om kvelden. Ann-Elisabeth fra Lavik Kro disket opp med et fantastisk måltid for oss 🙂

Kommentarer