Tid for en fot i bakken…

Nå har jeg vært gründer i to og et halvt år. Hjerteblad Bedriftsutvikling AS har snart lagt bak seg sitt andre hele regnskapsår og tallenes tale begynner å bli klare. 2016 har vært året for min egen deadline. Ved utgangen av dette året må jeg kunne si om mitt gründerliv er ”liv laga”.

 
Eller sagt på en annen måte; etter to og et halvt år tenker jeg at det er tid for å gjøre opp status. Kan jeg forsvare ovenfor meg selv, -og ikke minst; ovenfor min familie, at jeg bruker så mye tid, energi og ressurser på å bygge opp mitt eget selskap? Viser utviklingen de rette tegnene? Er dette bra nok til at jeg klarer å leve av det jeg brenner aller mest for; nemlig å bidra til at andre gründere og næringslivsaktører lykkes (enda bedre) i sin næringsvirksomhet?

Som forretningsrådgiver er jeg min egen beste referansekunde.

Om jeg ikke selv lykkes i å skape en virksomhet som gir et noenlunde trygt livsgrunnlag og viser bærekraft, kan jeg heller ikke forvente at kundene mine skal kunne ha tiltro til de tjenestene jeg tilbyr.

Derfor har jeg nå brukt disse romjulsdagene på å vurdere og analysere status over hva jeg har oppnådd gjennom disse to og et halvt årene.

Her er noen milepæler:

April 2014: Beslutningen var tatt, jeg ville ta det store spranget ut i den ukjente gründertilværelsen, og arbeidet med å utvikle et forretningskonsept startet. Fullstendig ny bransje, fullstendig ny tilværelse.

Juni 2014: Hjerteblad Bedriftsutvikling AS ble stiftet og registret i Brønnøysundregisteret.

August 2014: Facebook-siden og logoen til Hjerteblad ble lansert, og jeg gikk for første gang offentlig ut med min nye status som gründer.

Høst 2014: Websiden ble lansert. Laget på wordpress-mal, med teknisk support av en snill IT-mann som kunne mer om sånt enn meg selv. Jeg var stolt som en hane, mye arbeid lå bak og jeg hadde lært meg litt IT-teknisk underveis i prosessen.

31.12.2014: Omsetning for de første seks månedene viste kr 92´ og et resultat på kr 37´. Men jeg hadde ikke tatt ut en eneste krone i lønn… Om ikke annet var firmaet likvid da vi gikk inn i 2015 😉

Januar 2015: Hjerteblad Bedriftsutvikling fikk sin første ansatte, fra nå av skulle jeg ta ut lønn.

31.12.2015: All jobbingen viste definitivt ikke igjen på omsetning og lønn… Det er kun nyetablerte gründere som vil kunne si seg fornøyd med kr 341´ i omsetning og kr 150´i lønn etter å ha jobbet morgen og kveld gjennom hele året. Men kundene mine var kjempefornøyde og jeg elsket jobben min. Utviklingen var tross alt positiv og heller ikke Rom ble bygget på en dag. Jeg gikk inn i 2016 med fortsatt like mye engasjement og tro på det prosjektet jeg hadde startet.

Januar 2016: Hjerteblad Bedriftsutvikling etablerer kommunikasjonsbyrået BAUTA Utvikling AS i samarbeid med selskapets samarbeidspartnere innen design og webutvikling. På denne måten sikrer jeg at de strategiske planene som Hjerteblad har utviklet i samarbeid med kundene blir forankret og virkeliggjort i merkevarebyggingen og markedsføringen som skal utvikles. Dette samarbeidet, der jeg som forretningsrådgiver også følger prosessen videre gjennom markedsføringsprosessen, gir kunden større trygghet og kvalitet når strategier skal settes ut i virkelighet.

Juni 2016: To-årsdagen til Hjerteblad ble feiret med en egen bloggpost; To unike år!

Ivartun - nå både elsket fritidsbolig og kontoradresse for en engasjert rådgiver i ytre strøk

September 2016: En strategisk avgjørelse: Hjerteblad Bedriftsutvikling flyttet kontoradresse fra Bergen kommune til Hyllestad kommune. Jeg vil satse enda sterkere på å bygge opp min forretningsvirksomhet i ytre Sogn og Sunnfjord. Min (og selvfølgelig min manns!) elskede fritidsbolig, Ivartun, beliggende på Bjørnestad i Skifjord er nå også min kontoradresse. Bestefar (som også var gründer) ville vært så glad og stolt, tenker jeg. Det var han og mormor som bygde Ivartun, og her har jeg feriert hele livet siden jeg første gang var to uker gammel.

Oktober 2016: Ny webside lanseres! Denne gang er det min flinke kollega og webdesigner Stig i BAUTA som har stått for designen. Og denne gang har jeg brukt mine egne bilder fra ytre strøk som så tydelig viser min tilhørighet til denne regionen som jeg er så glad i, og hvor Hjerteblad har sitt hovedmarked. Bloggposten som jeg skrev i forbindelse med lanseringen er min mest leste bloggpost noensinne.

November 2016: Hjerteblad Bedriftsutvikling har fått en ny medarbeider! Det er med stor glede og takknemlighet jeg har fått dyktige og engasjerte Oda med på laget. Oda er under utdanning som 3D-designer, og er nå i arbeidstrening hos Hjerteblad i 20% stilling. Nå arbeider Oda med å lage en animasjon av Hjerteblad-logoen, og det blir så KULT!

Romjul 2016: Omsetningen i år viser en betydelig vekst. Vi snakker faktisk om nærmere 100% økning. Men omsetning er ikke nødvendigvis det som viser om et selskap er ”liv laga”… Lønnsøkningen i prosent er også solid i forhold til fjoråret. Men sett i lys av størrelsen på fjorårets lønn er dette øyensynlig heller ingen god måleenhet 😉 Litt finregning nå i de siste dagene før nyttår vil vise hvor jeg havner, men i alle fall har jeg klart å få 2-tallet først. Det er med andre ord enda langt fram til at jeg kan si at jeg bidrar til min andel av familiens utgifter.

Men Hjerteblad sin likviditet er god, og dette er noe jeg har hatt sterkt fokus på hele veien; gleden over å kunne betale sine regninger når man skal, og å alltid ha penger på konto. Det er mange veletablerte selskap som har gått på trynet pga mangel på likviditet.

Oppsummert:


Både de små og de store milepælene viser at Hjerteblad Bedriftsutvikling AS følger en helt normal og sunn etableringsfase. Jeg kan konstatere at min gründervirksomhet er blant de 43,4% av foretakene som i følge SSB sin statistikk overlever sine 2 første år. Jeg forventer at selskapet fortsatt vil være i full drift når vi skriver juni 2017. Da skal jeg feire at Hjerteblad er blant de 36,7% prosentene som i følge statistikken overleverer sine tre første år.

Konklusjon:


Om jeg som forretningsrådgiver ikke selv kan leve av mitt eget forretningskonsept, ville det jo ha vært litt av et paradoks…! Og så må jeg bare konstatere at den gamle regelen som jeg siterer ovenfor mine kunder, selvsagt også gjelder min egen forretningsvirksomhet; Etableringsfasen tar tre ganger så lang tid som man tror, og koster tre ganger så mye som man tror 😉

Engasjert hilsen fra Merete som er kjempemotivert for nytt år og nye muligheter!

Kommentarer