Nu kör vi!

Brått er vi kommet godt ut i november måned, og året 2016 lakker mot slutten. Min erfaring er at mange bedrifter mister litt av ”trøkket” og går glipp av salg og nye muligheter i denne perioden.

Høsten er tid for konferanser, kurs og nettverking. Foto: Tove Lise Mossestad
Høsten er tid for konferanser, kurs og nettverking. Foto: Tove Lise Mossestad

I jobbsammenheng elsker jeg høsten. Når vi har ristet av oss sommerferie-modusen en ukes tid etter skolestart i august, er det utrolig kjekt å møte all den ”driven” som finnes der ute. Høsten er tid for å skape resultater. I skole. I det offentlige. I næringslivet. I privatlivet. Vi er giret og ”på”. Ingen helligdager og ovale helger ligger som lokkende ”se fram til”-forstyrrende elementer.

Fra slutten av august til begynnelsen av november har vi fullt fokus. Nå skal det jobbes. Nå skal det skapes resultater. Vi produserer fantastisk bra om høsten. På alle plan. Nei, jeg har ikke sjekket statistikk for dette, men jeg er ganske overbevist om at mange vil ha samme erfaring som meg her.

Denne ”produksjonsviljen” møter du nemlig igjen hvor enn du snur deg disse månedene. Samarbeidspartnere, kunder, leverandører, naboer, venner… Vi har fokus på prosjekter, budsjetter og mål som skal innfris. Maskineriet går på høygir og det skapes resultater. Vi er i god driv og det er utrolig kjekt på alle plan.

I  naturen er høsten den mest gavmilde tiden på året. I ytre strøk høster vi både over og under vann.
I naturen er høsten den mest gavmilde tiden på året. I ytre strøk høster vi både over og under vann.

Og nå er vi plutselig kommet en uke ut i november. Handelsstanden har allerede i flere uker matet oss med pepperkaker, kakemenn og julebrus. Annonsene om årets beste og mest populære julegaver pushes mot oss i alle kanaler. I skolen vitner datoer for foreldresamtaler og tentamener om at året lakker mot slutten.

Da klokken ble stilt siste helgen i oktober, og det brått ble mørkt etter arbeidstid, kom mange av oss i ”stearinlys-modus”. Det er tid for sofakrok og godbok/serier/surfing/strikking/gameing/ telefonsamtaler, pledd og godsaker.

Klart vi skal kose oss litt ekstra nå som kulda og mørket har satt inn! De lange lyse nordiske sommernettene skal nå tilbakebetales, og skal vi komme oss helskinnet igjennom disse midterste vintermånedene fortjener vi litt ekstra hygge rundt oss.

Problemet er bare at vi nordmenn tar all denne ekstra kosen med oss inn i arbeidshverdagen.

(Nå må jeg skynde meg å si at det selvsagt er en mengde yrker og bransjer som har det travlere enn noensinne i denne perioden opp mot jul! Detaljhandelen, skolen, serveringsbransjen, utelivsbransjen, taxinæringen m.fl. går nå inn i høysesong og har neppe ”julekos” som en del av sin arbeidshverdag de neste ukene.

Så den følgende teksten gjelder for alle andre yrkesgrupper og bransjer, dvs. dem som ikke spesielt påvirkes av julehøytiden som nærmer seg.)

Med fare for å terge på meg en hel bråte engasjerte og produktive mennesker, vil jeg likevel tørre å påstå at store deler av norsk næringsliv de neste ukene preges av ineffektivitet.

Noe endrer seg nemlig når vi har kommet ut i november måned.

Blikket rettes mot jul. Mot kos og tanken om en velfortjent juleferie.

Og snart er det nytt (budsjett)år og nye muligheter.

Vi senker skuldrene og girer ned flere hakk.

Rundt om i de tusen bedrifter tennes det adventslys, trekkes julekalender, spises pepperkaker og tas en litt lengre kaffepause ”fordi vi må jo kose oss litt nå i julestria”. Strofen ”Vi begynner ikke på dette nå, det får vente til over jul” er noe som høres stadig oftere.

Min påstand og min bekymring er at det er blitt litt for akseptabelt å si ”Vi starter ikke opp med noe nytt nå, dette tar vi etter jul”. Som i praksis betyr at vi kommer ut i uke 2 i det nye året før hjulene og produksjonen er i gang igjen for fullt.

Bedriftsnorge mister rett og slett fokus og drivkraft de to siste månedene av året.

Så min oppfordring er; Ta en fot i bakken. Gjør opp status. Hva om vi setter inn et ekstra gir eller to de neste seks-syv ukene? Kan vi da sette oss som mål å oppnå X / Y / Z ? (-definer et målbart mål, enten det gjelder omsetning, produksjonsvolum, rangeringer eller andre parametere som er aktuelle for din bedrift/avdeling).

Kjenn litt på den. Tanken om å yte litt ekstra noen uker til. Strekke strikken litt lengre. For så å kunne nyte den ekstra gode følelsen det vil være å gå inn i siste uken før jul med vissheten om at du og arbeidsplassen din har tatt ut det fulle potensialet i år.

Da kan du ta lang julelunch med verdens beste samvittighet. Ha noen ekstra kaffepauser, gå ut å drikke gløgg med en god kollega, samarbeidspartner eller kunde de siste dagene før jul.

Jul i Skifjord. Roen senker seg. Uansett om det blir hvit jul eller ei.
Jul i Skifjord. Roen senker seg. Uansett om det blir hvit jul eller ei. Den velfortjente godfølelsen vil være på plass i år også.

Godfølelsen ved å vite at du har tatt ut ditt fulle potensiale. Vite at du har levert resultater litt utover det som ville kommet om du går i ”julekos”-fella som lurer rundt november-hjørnet.

Så jeg sier som svenskene: Nu kör vi! La begynnelsen av november bli startskuddet for et ekstra gir de neste seks ukene.

Og la siste uken før jul være tiden for å gire ned.

Med ønske om en koselig, effektiv og målrettet førjulstid! 🙂
Merete

Kommentarer