For personlig?

Hvor går grensen for hvor mye vi som profesjonelle kan og bør vise fram av privatpersonen bak den rollen vi representerer? Selv er jeg en person som har lett for å ”by på meg selv” også i rollen som næringslivsaktør, men er det rett?
Bloggposten om min barndom og min fars lærdom som jeg skrev i januar 2016 er en av mine mest leste.
Bloggposten om min barndom og min fars lærdom som jeg skrev i januar 2015 er en av mine mest leste.

Mange har berømmet meg for å være så personlig og åpen i mine blogginnlegg. Noen av tilbakemeldingene går på at leseren kjenner seg igjen i det jeg skriver, eller at teksten på annen måte engasjerer eller gir ”merverdi” på det personlige plan, ikke kun det faglige, slik vi gjerne er vant til på en firmablogg.

Det er ikke noe unikt ved det å være personlig i en blogg. Det finnes mange dyktige bloggere der ute som blogger om eget liv, tanker og følelser, og som på denne måten bidrar til et åpnere og forhåpentligvis mer forståelsesfullt samfunn. Heldigvis! Modig er de, mange av dem. Og utrolig mye mer åpen og modig enn hva jeg har vært her på Hjerteblad-bloggen.

Men som profesjonell næringslivsaktør, er det likevel en litt utradisjonell tilnærming jeg har valgt for Hjerteblad sin firmablogg.

Siden Hjerteblad attpåtil henvender seg til B2B-markedet, og har som forretningskonsept å bistå og å gi råd til andre bedrifter om bl.a. kommunikasjon og markedsføring, er det kanskje en del som stusser, og som synes at jeg blander kortene…

Men nei, den personlige og åpne ”profilen” er en meget bevisst og veloverveid strategi i Hjerteblad sitt forretningskonsept. Ikke misforstå, alle blogginnlegg er skrevet ut i fra et ekte engasjement og en oppriktig mening om å formidle noe som gir verdi for leseren, men der er også et mer kommersielt underliggende aspekt ved bloggen.

 

Gjennom bloggen blir omgivelsene litt kjent med meg.

Hvem jeg er, hva jeg står for, mine erfaringer og min bakgrunn. Bloggen gir en potensiell kunde eller samarbeidspartner et signal om hva hun kan forvente å møte, når hun vurderer om hun skal ta kontakt med meg. Gjennom Hjerteblad sin kommunikasjon på bloggen og i sosiale media, blir markedet litt ”kjent med” mennesket bak firmalogoen.

 

En av verdiene til Hjerteblad er ”Ekte”.

Dette er en verdi som forplikter. Da kan ikke den skriftlige kommunikasjonen skille seg fra det kunden opplever når han møter meg personlig.

Så er det selvfølgelig en fare for at alt dette personlige og ”ekte” betyr at en del aktører og potensielle kunder ”skygger banen” og sier at ”hun der skal vi i alle fall ikke ha noe å gjøre med, der er det alt for mye følelser, personlige erfaringer og tanker”. Og det er helt greit. Det er faktisk bare strålende bra! Dermed slipper både jeg og den potensielle kunden å sløse bort tid og ressurser på noe som aldri vil kunne bli god kjemi. Til dess vil våre verdier og utgangspunkt være så forskjellig at et samarbeid aldri vil være ”liv laga” likevel.

Jeg har mang en gang erfart at de mest fantastiske og utroligste resultat kan komme ut av god kjemi, trygge rammer og godt samarbeid. Ved å være ærlig, åpen og ekte i markedskommunikasjonen, er min filosofi at potensielle kunder trygt kan sitte hjemme eller på kontoret og lese Hjerteblad sine blogginnlegg, facebook-oppdateringer og Instagram-poster (på Instagram er vinklingen litt mer ”bak i kulissene”), og dermed kunne danne seg et inntrykk av om jeg er en person hun tror at hun kan samarbeide med og oppleve den nødvendige tilliten til.

 

Hva om Hjerteblad en dag (mot formodning!) skulle ha 100 ansatte?

Kunden skal uansett alltid ha den samme opplevelsen når hun møter en representant for Hjerteblad. I Hjerteblad skal de ansatte være mennesker som er ekte, ærlige og byr på seg selv. Form og innhold i markedskommunikasjonen måtte selvsagt ha endret seg med flere ansatte, da kunne det ikke vært ”Merete” som avsender og profil i alt Hjerteblad gjør, men kulturen og den personlige vinklingen ville likevel være noe som skulle videreføres med flere ansatte.

Med 10 eller 100 ansatte ville den samme strategien som i dag lagt til grunn; gjennom markedsføringen og kommunikasjonen skal Hjerteblad som bedrift også si noe om hvilken kultur og hvilke verdier vi etterlever – og ikke minst skal vi vise fram hvem vi er, hvem menneskene bak firmalogoen er. Gjennom markedsføringskommunikasjonen skal du som kunde få et bilde av hva du kan forvente å treffe når du treffer en av oss.

Dette er prinsipper som jeg også anbefaler mine kunder om å implementere, om det ikke allerede er en del av firmaets strategi.

Jeg og mine kunder har utelukkende opplevd (til tider, enorm!) positiv respons fra markedet når jeg har ”pushet” dem til å ”by litt mer på seg selv” og å vise fram menneskene bak firmalogoen. Selv om de har vært langt utenfor komfortsonen, så har de etter å ha gjort det noen ganger, blitt tryggere, og synes at det er mer kjekt.

For dette fungerer!

Mennesker handler fra mennesker.

Vi mennesker vil hverandre (heldigvis stort sett) vel.

Når det er mennesker (eller bedrifter) vi kjenner og liker, så heier vi gjerne til og med litt ekstra på hverandre.

Jeg er overbevist om at i tillegg til at Obama er en fantastisk dyktig og sympatisk politiker, så er også det at han viser fram så mye av mennesket bak politikeren en viktig faktor for at han er blitt en så populær politiker.
Jeg er overbevist om at i tillegg til at Obama er en fantastisk dyktig og sympatisk politiker, så er også det at han viser fram så mye av mennesket bak politikeren en viktig faktor for at han er blitt en så populær politiker.

Mange har heiet masse på meg underveis på min gründerferd. Og mange leser det jeg skriver og gir meg positiv feedback. Jeg tror at noe av årsaken til det, er at jeg er åpen, ærlig og ekte i min kommunikasjon. Det er selvsagt ikke riktig for alle å være så åpen og personlig. Men for meg er det ganske naturlig. Og helt ekte.

Og en siste viktig ting; det er forskjell på å være personlig, og å være privat.

Tusen takk for at du leste dette til endes! Og gi meg gjerne en tilbakemelding på hva du tenker om en slik personlig vinkling i markedskommunikasjonen.

 
En ekte og varm hilsen fra Merete

 
PS: Her kan du lese det personlige blogginnlegget som jeg nevner innledningvis.

Kommentarer